Gå direkt till huvudinnehåll

Hemförsäkring - skydd för dig och dina saker

När du bor med Karlskronahem vill vi att du har en hemförsäkring. Hemförsäkringen är till för din skull och skyddar dig ekonomiskt om något skulle hända med dina saker. Om något går sönder, det uppstår en vattenskada eller om det börjar brinna är det genom din hemförsäkring som du kan erbjudas ersättning.

Hemförsäkring

Du väljer själv försäkringsbolag och försäkringen ska gälla från den dagen du flyttar in hos oss till den dagen du flyttar ut.

Vi som hyresvärd ersätter inte kostnader för något som blir stulet eller om något skulle brinna upp i din bostad. Det kan tvärtom bli så att du som boende blir skyldig att betala skadestånd till oss om du eller någon i ditt hushåll har orsakat en skada i bostaden eller fastigheten. Att glömma vattenkranen på med översvämning och vattenskador som följd är exempelvis inte helt ovanligt och kan bli kostsamt om du inte är försäkrad.

Tänk på att du måste ha en hemförsäkring även om du bara har en tillfällig bostad eller om du tror att dina saker inte har så högt värde.

Om du hyr ut din bostad i andrahand måste din andrahandshyresgäst teckna en egen hemförsäkring. 

 

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring tecknas hos ett försäkringsbolag och består av flera olika delar:

 

  • Egendomsskydd(lösöre) som ger ersättningen vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) som kan ersätta om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) som kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vd en tvist.
  • Överfallsskydd som kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar