Gå direkt till huvudinnehåll

Nytt upplägg för intressebank och köpoäng

Du som står i Karlskronahem intressebank behöver nu, en gång per år, logga in för att bekräfta att du vill stå kvar och samla poäng. Om du inte loggar in på Mina sidor avregistreras du och dina köpoäng försvinner. I samband med förändringen uppdateras också poängberäkningen till en poäng per dag för alla och välkomstpoängen försvinner vid nyregistrering.

Logga in före den 1 maj 2020

Logga in på Mina sidor före den 1 maj 2020 för att bekräfta din registrering (inloggning är lika med bekräftelse) samt kontrollera att dina kontaktuppgifter är korrekta. Om du inte loggar in raderas din registrering och du förlorar dina poäng.

Efter 1 maj 2020 måste du sedan logga in på Mina sidor en gång om året och bekräfta att du vill stå kvar och samla köpoäng hos Karlskronahem. Syftet är att hålla intressebanken uppdaterad och förenlig med den nya dataskyddsförordningen, GDPR.

 

Vill du inte stå kvar i intressebanken gör du ingenting och raderas då efter ett års inaktivitet.

Vi påminner dig om att logga in
Från 1 maj 2020 får du som inte varit inloggad på ett år, via e-post (ej brev), en påminnelse om att logga in. Två påminnelser går ut (tre och en månad) innan ett år passerat. Är du registrerad för flera objekt, till exempel lägenhet, p-plats och förråd får du flera påminnelse-mail men du behöver bara logga in en gång. Har du varit inloggad på Mina sidor under året skickas ingen påminnelse.

Påminnelsen går till den e-postadress du uppgett vid registrering hos Karlskronahem. Ta gärna en titt i skräpmailen, så du inte missar något.

Har du ingen e-postadress kopplad till din registrering rekommenderar vi dig att lägga till det på Mina sidor. Har du ingen egen e-postadress kan du lägga in en anhörigs e-postadress.

Påminnelsen är en service vi erbjuder men det är ditt ansvar att bekräfta din intresseanmälan årsvis.

Så loggar du in på Mina sidor
Du loggar in på karlskronahem.se/Mina sidor med personnummer och lösenord. Vi på Karlskronahem har inte tillgång till ditt lösenord, utan det har du valt själv när du skapade ditt konto.

Har du glömt ditt lösenord?
Har du glömt ditt lösenord klickar du på ”Glömt lösenord” på inloggnings-sidan och en länk skickas till din maildress (eller postadress om du valt det), där du kan ändra lösenord.

Vet du inte till vilken mailadress ditt lösenord skickas, behöver du besöka Karlskronahems bobutik så hjälper vi dig. Du måste då visa upp din legitimation, så vi vet att du är du. Allt för din säkerhet.
Vi finns på Norra Smedjegatan 12 i Karlskrona.

Spärrad från intressebanken
Nu kan du som är spärrad från att söka lägenhet logga in på Mina sidor för att bekräfta/uppdatera din ansökan och dina kontaktuppgifter. Du kan däremot inte anmäla intresse på lägenheter.

 

En poäng om dagen för alla

 

I samband med uppdateringen av intressebanken den 1 maj 2020 förändras också poängsystemet för att göra det enkelt och lika för alla. Det innebär att alla får en poäng per dag och att välkomstpoängen tas bort vid nyregistrering. De poäng som du har idag påverkas inte av förändringen utan finns självklart kvar!

 

Varför vi förändrar och vad vi gör

 

  • Enligt den nya dataskyddsförordningen, GDPR ska kontaktuppgifter vara relevanta och korrekta (d.v.s. uppdaterade).
  • Det nuvarande systemet innebär att det finns många registrerade i intressebanken som inte längre är intresserade av att hyra av Karlskronahem.
  • Uppdaterade och korrekta kontaktuppgifter gör det enklare för Karlskronahem att komma i kontakt med sökanden och hyresgäster.
  • Förändringen av poängsystemet ger ökad transparens och är enklare att förstå, d.v.s. alla får lika många poäng per dag. Det befintliga upplägget från 2006 togs fram för en bostadsmarknad med låg efterfrågan och många outhyrda lägenheter. Systemet idag innebär att hyresgäster och icke hyresgäster får 1 ½ poäng/dag respektive 1 poäng/dag. Detta ändras till 1 poäng om dagen för alla från maj 2020.
  • Välkomstpoängen tas bort - systemet idag innebär att du som registrerar dig, och inte är hyresgäst, får en välkomstpoäng på 730 poäng. Den tas bort vid registrering från och med maj 2020.

 

Vanliga frågor

 

Räcker det att jag loggar in på Mina sidor eller måste jag uppdatera/ändra något?
Du behöver enbart logga in på Mina sidor. Då bekräftas din intresseanmälan och du står kvar och samlar poäng i ett år till.
Observera att dina kontaktuppgifter uppdateras ej genom att du loggar in( tex mot folkbokföringen) utan dessa måste du ändra själv om de inte är korrekta.

Berörs jag av förändringen även om jag söker p-plats eller studentboenden?
Ja, alla som registrerat sig hos Karlskronahem berörs av förändringen. Oavsett vad du söker måste du logga in en gång om året för att stå kvar i Karlskronahems intressebank. Och oavsett vad du söker får du en poäng om dagen. Men precis som tidigare fördelas t.ex. studentboende och p-plats på annat sätt än ”vanliga” lägenheter och poängen används ej.

Försvinner några poäng?
Nej, inga befintliga poäng försvinner eller påverkas. Men om du inte loggar in en gång per år raderas din registrering och dina poäng.

Har du frågor eller funderingar hör av dig till info@karlskronahem.se eller ring 0455-30 49 00.

Hur informerar Karlskronahem
Vi försöker nå så många som möjligt genom att informera i olika kanaler. På vår webb finns all information samt "Vanliga frågor".

Vi skickar också mail med information till alla som finns i vår intressebank och har en mailadress. Mailadresser som ej är korrekta och studsar och mailadresser som inte används och har ett autosvar, har vi dock ej möjlighet att hantera.

Brev går ut till alla i intressebanken som valt brev som korrespondens. Dock går brev ej ut till ofullständiga adresser. Den adress som används är den som du angett vid registrering. Adresser uppdateras ej mot folkbokföringsadress.
Information har också gått ut i vår hyresgästtidning Grannar, via annons i lokalpress och i våra sociala medier.

 

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17