Gå direkt till huvudinnehåll
Blåportsgatan 2 A & B
Fakta om fastigheten
Adress Blåportsgatan 2 A & B
Byggår 2023
Lägenhetsstorlekar Ettor, 19-39 kvm (framförallt 24 kvm)
Antal lägenheter 173
Hiss Ja
Balkong Nej
Internet, TV och telefoni Internet (10 MB) och kabel-TV ingår i hyran.
Hushållsel Individuell mätning (IMD) av el där du betalar din förbrukning. Avläsning sker månadsvis och debiteras på efterföljande hyra.
Varm- och kallvatten Individuell mätning (IMD) av vatten där du betalar din förbrukning. Avläsning sker månadsvis och debiteras på efterföljande hyra.
Tvättstuga Ja, låsbara tvättenheter i gemensam tvättstuga
Förråd Ja (vissa i lägenheten och andra på vinden).
Garage, p-plats Ja, ett fåtal bilplatser finns att hyra. Låsbar laddbox för elcykel/scooter finns att hyra.
Lekplats Nej
Övrigt Vid individuell mätning av el och vatten, behöver du inte teckna egna avtal för el/vatten.

Hej! Jag heter Roger Holmberg och är bovärd på Blåportsgatan 2 A & B

Jag gör besiktningar, t ex kontrollerar flyttstädning och lägenhetens skick. Om du har gjort en felanmälan hjälper jag dig med mindre reparationer i lägenheten av till exempel dörrar, lås, el, vatten och avlopp.

Felanmälan gör du på karlskronahem.se på Mina sidor eller ring kundservice på 0455-30 49 00.

E-post: roger.holmberg@karlskronahem.se
Bovärd
Driftinformation

Start: 2024-05-07

Beräknad sluttid 2024-05-14

OVK-besiktning och rengöring

På uppdrag av Karlskronahem kommer Lars Jensen AB att utföra rengöring av ventilation 7-14 maj mellan kl. 07:00-15:30 innan OVK-besiktning ska ske.

Det är viktigt att du ger godkännande att de kan gå in med huvudnyckel, alternativt ringer 0709-845665 för tidsbokning. Kom ihåg att plocka bort föremål på kryddhyllor i kök och att hyllorna ska vara lätt löstagbara.

Senast uppdaterad 2024-05-03

Start: 2024-04-11

Sopning av P-platser

Torsdagen den 11 april med start kl. 08:00 kommer det maskinsopas på parkeringsplatserna på Saltö torg. Det gäller kontrakt 1401-P-0022—0040.

Senast uppdaterad 2024-03-28

Start: 2024-03-18

Eventuellt brunt vatten och sämre vattentryck

Karlskrona kommun arbetar med att testa av ventiler på Bryggareberget vilket kan innebära sämre vattentryck och att vattnet blir brunt.

Vid brunt vatten: Fortsätt spola tills vattnet blir klart.

Vid minskat vattentryck: Meddela via Kommunens växel på telefon 0455-30 30 00

Senast uppdaterad 2024-03-18

Start: 2024-02-27

Reparation av tak

På uppdrag av Karlskronahem ska Lagans Byggnads utföra arbeten på taket på A W Anderssons väg 9D, det medför att en ställning kommer byggas utanför boende i uppgång 9D vid balkongerna. Arbetet beräknas ta ca 1 vecka med start 27 februari.

Har du frågor om detta, vänligen kontakta Karlskronahems kundservice på info@karlskronahem.se eller ring 0455-30 49 00.

Senast uppdaterad 2024-02-27

Start: 2024-02-16

Räddningstjänsten övar slangdragning i trapphus

Räddningstjänst övar slangdragning i trapphus på Kungsmarksvägen 83 under fredagen den 16 februari.

Senast uppdaterad 2024-02-15

Start: 2024-01-24

Planerad vattenavstängning

Onsdagen den 24 januari klockan 10.00-12.00 stängs vattnet av för vissa fastigheter på Norra Kungsgatan, Norra Smedjegatan och Östra Vittusgatan. Anledningen till vattenavstängningen är ett kopplingsarbete.

Läs mer på karlskrona.se 

Senast uppdaterad 2024-01-23

Start: 2024-01-11

Ventilation avstängd

Nya delar är beställda. Beräknas vara åtgärdat inom ett par dagar.

Senast uppdaterad 2024-01-11

Start: 2024-01-04

Snöröjning

Snöröjning pågår men tyvärr med störningar och förseningar på grund av vädret. Vi ber om överseende och tålamod för att det kan ta längre tid än vanligt. 

 

Här kan du läsa om hur vår snöröjning fungerar utan störningar/förseningar

Detta gör Karlskronahem
Snöröjning påbörjas när snödjupet uppnår 5 cm. Prioriterade platser som omsorgsboenden snöröjs och halkbekämpas först. I varje område prioriteras sedan huvudentréer och de mest använda gångbanorna/vägarna.

 

Prioriterade ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade senast 2 timmar efter att gränsen för snöröjningen uppnåtts. Övriga ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade 6 timmar efter att gränsen för påbörjande av snöröjning uppnåtts.

 

Snöröjning och halkbekämpning sker under hela dygnet.

 

Vid halka använder vi sandflis och salt. Salt används enbart vid speciellt utsatta platser.

 

Detta gör du som hyresgäst
Som hyresgäst är du ansvarig för att skotta din egen parkeringsplats. Detta gäller även den snösträng som kan uppkomma i kanten av din parkeringsplats och utanför din garageport när vår snöröjning utförts på körytan inom parkeringsområdet. Tänk på att ta bort snösträngen så snart som möjligt för att inte riskera att den fryser och blir svår att få bort.

 

Bor du i en marklägenhet med egen ingång ansvarar du för snöröjning och halkbekämpning på den mark som hör till lägenheten. Till exempel vid den egna entrén.

 

Senast uppdaterad 2024-01-04

Start: 2023-10-09

Värmen i lägenheten

När sommar blir till höst är det många som hör av sig om värmen i lägenheten. Här får du svar på de vanligaste frågorna:

När sätts värmen igång?
Värmesystemet ska gå igång när temperaturen utomhus ligger stabilt mellan 10-15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Det ska vara 20-21 grader i din lägenhet vintertid.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Ha gärna lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme, och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt. Termostaten är elementets ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan därför vara kallt när det är 20-21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd (från golvet) i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Är det lägre än 20-21 grader i lägenheten, kan du först se över hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Tänk på att inte täcka för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd. Då upplever termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt. 

Ibland uppstår det fel i något enskilt element eller i värmesystemet. När vi får in en felanmälan kommer din bovärd och mäter temperaturen i din lägenhet. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för bra inomhusklimat
Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:

  •  Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  •  Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  •  Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  •  Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  •  Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft samtidigt som du undviker att kyla ner lägenheten.

 

 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-09-13

Hiss ur funktion

230921
Båda hissarna i funktion

......................................................................................................................................................


230919
Kungsmarksvägen 79 repareras måndag 19/9
Kungsmarksvägen 13A - reservdelar förväntas komma 20/9 och reparation påbörjas så fort reservdelar anlänt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

230913
Hissen på Kungsmarksvägen 13A samt Kungsmarksvägen 79 är ur funktion. Hissarna beräknas fungera inom ett par dagar. 

Senast uppdaterad 2023-09-21

Start: 2023-08-11

Problem med teknik i tvättstugor, dörrautomatik etc

Tyvärr har vi problem med en del teknik i fastigheten på Blåportsgatan 2A-B. Vår förhoppning är att samtliga saker ska ha full funktion under nästa vecka.

  • Bägge entrédörrarna är svåra att öppna utifrån. Går det inte att öppna var vänlig och använd sidoentrédörrarna.

  • Dörrautomatiken på markplan (förutom sidoentrédörrarna samt miljöhuset) fungerar ej och får därmed öppnas manuellt. Ska du bära in möbler, öppna huvudentré inifrån, och ställ upp med träkilen som ligger innanför dörren.

  • Tvättstugorna stängs helt fredag 11/8, kl.15, och tills vidare, då bokningar och magnetlås till maskiner inte fungerar som de ska.
    Samtliga bokade eller förbrukade tider kommer att nollställas så fort systemen fungerar som de ska, dvs man kommer att ha 7 tvättpass som kan bokas per månad fr o m det att de öppnas upp igen.

  • Postboxar med namn och möjlighet att öppna dessa är tyvärr ur funktion.

  • Namnregister och porttelefon är ur funktion.

...............................................................................................................................................................................


Unfortunately, there a few things in the property that doesn`t work properly.

We hope that all issues will be up and running during next week.

  • Both entrance doors are hard to open from outside, if that`s the case please use the side entrances.

  • The door automation on the ground level and recycling room except for the side entrances is not working. If you are about to move in and have furniture, please use the wooden wedge to keep the door open.

  • The laundry rooms will be completely locked with start Friday 11th of August 3p.m. until further notice, since the booking system and the magnetic locks doesn`t work.
    All booked laundry slots and already used will restored as soon as it works again and from then on everyone will have 7 laundry slots per month with a fresh start.

  • Postboxes with your name and the possibility to open them doesn`t work.

  • Registers with your name and the port phones are out of function.
Senast uppdaterad 2023-08-11

Start: 2023-08-07

Vatten/fukt i källare och förråd

Efter gårdagens- och nattens regn har vissa fastigheter (framförallt i Lyckeby) drabbats av vatten/fukt i källare och förråd. 

Är ditt förråd drabbat, gör en felanmälan till oss.

Vi kommer under dagen (7/8) åka runt i våra fastigheter och ser över källare och förråd. 

Skadade föremål
Har du saker i ditt förråd som blivit vattenskadade kontakta ditt försäkringsbolag. 

Låt kläder, kartonger med mera, som blivit blöta torka ordentligt, så det inte börjar att lukta illa. 

Senast uppdaterad 2023-08-07

Är detta ditt hus?

Hej hyresgäst! Lägg till din fastighet som favorit, på så sätt når du den direkt från Hyresgäst - Mitt hus

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar