Tack till dig som medverkade på hyresgästmötet den 27/3. Här har vi sammanställt frågor och svar från mötet samt hur vi arbetar vidare med synpunkter från mötet.
Information till inre och yttre skötsel
Vi har informerat de som arbetar med inre och yttre skötsel om synpunkterna från mötet (gäller till exempel snöröjning, att boka upp tid för städ i tvättstugan samt städning av tvättstuga med flera). Dessa punkter stäms av löpande på uppföljningsmöten kring inre och yttre skötsel för respektive område.
Vi börjar också med månadsvis ronderingar/inspektioner i samtliga av våra fastigheter för att säkerställa att yttre och inre skötsel sköts korrekt.
Frågor kring vad som planeras i fastigheterna
De kommande åren planeras de för renoveringar i fastigheten bland annat stambyte och underhåll av utemiljön. En inventering av fastigheten ska göras och efter det sätts en underhållsplan. Planen beräknas vara klar i slutet av 2023. Efter det kan vi bättre kommunicera en plan framåt för vad som ska göras i husen.
Städning
Hur ofta och vad städas?
Trapphus, entré och hiss städas 1 gång/vecka (i dagsläget torsdagar). Då sopas och torkas golv samt fönster torkas av. Dörrmattan ska ligga inne i lägenheten (ej trapphus) för att underlätta städ och minska brandrisk.
Tvättstuga och eventuell tillhörande WC städas varannan vecka. Det innebär rengöring, moppning (även bakom maskinerna) och tömning av papperskorgar. Efter att du har använt tvättstugan är du själv ansvarig för att rengöra golv och maskiner efter dig.
Källarkorridor, cykelrum, barnvagnsrum och vind/källare städas och ses över 1 gång/månad.
Trögt lås på ytterdörr
Låset är trögt till ytterdörren och funkar inte.
En felanmälan är lagd och det ska nu vara åtgärdat.
Skarp belysning
Belysningen inne på gården är för skarp.
En felanmälan är gjord till elektriker, för att se om vi kan minska styrkan på lyktstolpen.
Ny basketkorg
Det befintliga värmepumpsskjulet ska rivas för att skapa en mer öppen yta på gården. I samband med det monteras en ny basketkorg. Planeras under 2023.
Anslagstavla
En anslagstavla sätts upp utanför tvättstugan så hyresgäster kan ge anslag till varandra. Anslagstavlan kommer vara på plats innan sommaren.
Ta bort buskar mot planen
Buskage och grenar som hänger över den asfalterade ytan ska beskäras (görs innan sommaren).
Utfartsspegel vid garaget
En spegel kommer att köpas in och sättas upp.
Tvättstuga
Önskan om fler maskiner i tvättstugan eller fler tvättider och kanske tom en ny tvättstuga och bättre torkmöjligheter.
Vid stambyte kommer tvättstugan att moderniseras och maskinparken ses över. Om stambyte, på grund av rådande ekonomiska omständigheter i samhället, fördröjs med flera år kommer möjlighet till utökad maskinpark ses över.
Miljörum
Vatten för att städa i miljörummen efterfrågas.
Vi sätter inte kranar i våra miljörum på grund av skaderisk (vattenskador, skadegörelse etc.).
Hur ofta töms miljörummen?
Olika kärl har olika frekvenser på tömningen. Restavfall (brännbart) hämtas två gånger i veckan. Matavfall, pappersförpackningar, wellpapp, tidningar, plastförpackningar hämtas en gång i veckan. Metallförpackningar, glas, deponi hämtas en gång i månaden.
Antal kärl är uträknat efter hur många hyresgäster som bor i huset. Under våren görs en översyn så antalet kärl stämmer överens med antal hyresgäster i huset. Eventuella justeringar ska vara klara innan sommaren. Karlskronahem har också en miljöbil som kontrollerar skötsel och ser över miljörummet innan Affärsverken kommer.
Hur ofta spolas kärlen?
Kärlen spolas två gånger per år (innan och efter sommaren).
Städning miljörum
Städning av miljörum görs minst 1 gång/vecka av Samhall. I städningen ingår att städa golv, väggar och dörrar, kontrollera att kärlen är hela och rena samt se över belysning.
Information med bilder i miljörum efterfrågas
En ny skyltstandard är framtagen sedan 2020. Vi skyltar om i miljörummet och se om det ger resultat.
Kärl utan lock för att alla ska kunna slänga sopor.
Vi stämmer av möjligheten med Affärsverken för sopkärl utan lock. Om möjligheten finns justeras detta innan sommaren.
Balkonginglasning
Inglasning av balkonger görs kontinuerligt i en fastighet i taget. Du kan som enskild hyresgäst inte välja att glasa in din balkong mot ett tillägg på hyran. Detta för att skapa enhetlighet samt mer effektiv byggnation och underhåll.
Övergång mot BTH
Övergång önskas direkt vid huset mot BTH efter rondellen. Kanske även farthinder.
Detta önskemål skickar Karlskronahem vidare till kommunens trafikingenjörer.
Hur kontaktar jag Karlskronahem?
På Mina Sidor kan du göra dina ärenden digitalt. Du loggar in med Bank-ID och kan se din hyresavi, dina kontrakt samt göra och följa din felanmälan. Glöm ej att uppdatera kontaktuppgifter (mail och mobilnummer) så du får våra informationsutskick.
Du kan också ringa oss eller besöka vår bobutik. Aktuella öppettider finns på vår hemsida.
Styrelse
Karlskronahem får en ny styrelse den 20/4. Du hittar styrelsen här.
Frågor
Har du frågor kopplat till utskicket hör av dig till info@karlskronahem.se eller på 0455-30 49 00. Vi bjuder in till nytt möte om ett år.
Vänliga hälsningar
Linn Siwe, förvaltare och Tony Karlsson, bovärd