För att få en lägenhet hos Karlskronahem måste du registrera dig i vår intressebank.
Du registrerar dig via vår hemsida eller med en blankett som hämtas i vår bobutik på Norra Smedjegatan 12. Var beredd på att det kan ta lite tid innan du blir erbjuden en lägenhet.
Du kan registrera dig som sökande när du fyllt 16 år. För att skriva kontrakt måste du ha fyllt 18 år.
När du registrerat dig loggar du in via bank-id till ”Mina sidor". Där kan du till exempel ändra din anmälan och se dina poäng.
Var noga med att hålla dina kontaktuppgifter aktuella så vi kan nå dig.
Registreringen är personlig. Du kan inte lägga till andra sökande eller överlåta poäng.
Karlskronahem godkänner inte dubbel bosättning inom kommunen.
Du godkänns inte att äga en bostadsfastighet när du söker ledig bostad hos Karlskronahem. Du får bara teckna kontrakt med Karlskronahem om du ska använda bostaden om ditt permanenta boende.
Lägenheter hyrs inte ut till företag.
Registrera dig i vår intressebank.
Hantering av personuppgifter.
Karlskronahem arbetar med ett kösystem baserat på poäng. Du får 1 poäng/dag efter registrering.
Du måste en gång per år logga in på Mina sidor för att bekräfta din registrering. Om du inte loggar in avregistreras du och dina köpoäng försvinner. Datum för detta bestäms utifrån den dag du senast loggat in och bekräftat din registrering senast.
Karlskronahem använder två typer av uthyrningsmodeller, köpoäng och Bo-direkt.
Den som har högst antal köpoäng av samtliga sökanden på en ledig lägenhet erbjuds kontrakt efter visning.
Bo-direkt kan enbart sökas av dig som inte bor med Karlskronahem.
Bo-direkt innebär att den som först anmält intresse på en ledig lägenhet erbjuds kontrakt efter visning. Förutsättningen för Bo-direkt är att du tar bostaden med kort varsel till det datum bostaden är ledig.
I båda uthyrningsmodellerna kontrollerar Karlskronahem ekonomi och bostadsreferenser. Karlskronahem har rätt att tacka nej till kunder utan motivering.
Uthyrningspolicyn förklarar vem som kan, och inte kan, hyra lägenhet av Karlskronahem. Policyn är ett viktigt verktyg för att uthyrningsprocessen ska vara transparent och rättvis.
Uthyrningspolicyn i sin helhet.
Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.
Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar
Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17