Driftinfo

Alla
Björkholmen
Galgamarken
Campus Gräsvik
Gullaberg
Hasslö
Holmsjö
Kungsmarken
Lyckeby
Marieberg
Nättraby
Pantarholmen
Saltö
Stumholmen
Spandelstorp
Sturkö
Trossö
  • Borttagande av buskar

    2018-09-13
    Kungsmarksvägen 7-39

    Nu påbörjas arbetet med att ta bort krypande buskar i rabatterna på framsidan på Kungsmarksvägen 7-39. Detta för att motverka skadedjur som trivs bra i vegetationen.
    Högre friväxande buskar och större stenar strävar vi efter att behålla, för att det inte ska upplevas tomt.  

  • Besiktning av säkerhetsdörrar

    2018-09-03
    Valhallavägen 4

    Karlskronahem och Secor genomför besiktning efter installationen av säkerhetsdörrar.

    Tid: måndag 10 september, 10:00 - cirka 12:00.
    Plats: Valhallavägen 4

    Vi kommer att använda huvudnyckel för tillträde till din lägenhet. Om du inte vill att huvudnyckel används eller har husdjur meddela Karlskronahems felanmälan på telefon 0455-30 49 49.

    Om du upptäckt felaktigheter eller har andra synpunkter på dörrbytet, och inte är hemma vid besiktningen, skriv gärna ett meddelande och lämna vid dörren i hallen.

  • Information kring avfuktning i källaren

    2018-08-20
    Hasslövägen 2

    En avfuktare installeras i källaren för att förbättra miljön i källaren på Hasslövägen 2.

    Ställ inte kartonger eller annat organiskt material direkt på golvet eller emot väggarna. Det gör att luften inte kan cirkulera och kan skapa en obehaglig lukt.

    Sätt gärna dina saker på pallar eller hyllor så att luften kan cirkulera. Det kan också förhindra skador på dina saker vid en eventuell översvämning.

  • Uppsägningsformuläret på webben fungerar ej.

    2018-07-12
    Just nu går det inte att säga upp din lägenhet eller annat objekt via webben.

    Uppsägningsformuläret på webben, där du säger upp din lägenhet eller annat objekt, fungerar inte. Felsökning pågår.
    Då uppsägningen måste ske skriftlig, ber vi dig skicka ett mail med din uppsägning till info@karlskronahem.se eller komma in till vår bobutik.

    Vet du med dig att du sagt upp lägenhet eller annat objekt nyligen, slå gärna en signal och säkerställ att din uppsägning kommit fram.

     

     

     

  • Som del av vårt miljöarbete stängs grovsoprummet

    2018-07-03
    Vallgatan 22-24

    Från och med 4/7 stänger grovsoprummet på Vallgatan 22-24.

    Ökad sortering för bättre miljö
    Att ta bort grovsoprummet är en del i Karlskronahems miljöarbete, där vi arbetar för ökad sortering och återvinning. Sorterar vi mera sparar vi både på miljön och pengar som kan användas till ditt boende.

    Container för vårstädning
    Om ni som bor i huset vill ta hit en container, för till exempel vårstädning, kan ni sätta ihop en arbetsgrupp och kontakta Karlskronahem. Tänk på att det är arbetsgruppen som ansvarar för att rätt saker slängs i containern.  

    Uppfräschning av miljörum
    Längre fram kommer ditt miljörum att ses över och flyttas till där cykelrum och grovsoprummet är idag. Då ersätts portarna med glasade partier för att öka ljus och trygghet i miljörummet.

  • Ombyggnation av innergård

    2018-07-03
    Ronnebygatan 1-3

    Skanska Direkt bygger på uppdrag av Karlskronahem om innergården på Ronnebygatan 1-3.

    Ronnebygatan 3 – tömning av balkonger på markplan
    Under projektet måste balkongerna på markplan rivas, för att åtgärda tätskiktet under. Samtliga balkonger behöver vara helt tömda till fredag den 17/8.

    Om du inte har utrymme i ditt förråd eller i din lägenhet, för att förvara dina utemöbler, har vi ett utrymme att sätta det i under projektet.
    Behöver du nyttja detta utrymme kontakta felanmälan på 0455-30 49 00 eller skicka ett mail till info@karlskronahem.se  

    I projektet kommer din balkong att förlängas med 40 cm. Det kommer även att läggas ny trätrall och sättas ny inglasning för dig som har inglasning idag.

  • Problem i system - poäng visas felaktigt när du söker studentrum

    2018-06-21
    Studentrum tilldelas via "först till kvarn" men tyvärr visas nu poäng upp när du söker studentrum.

    Vi har problem med vårt system som felaktigt visar upp poäng när du söker studentrum. Studentrum fördelas via "först till kvarn" principen. Karlskronahem förbehåller sig dock rätten att tilldela rummen utifrån behov. I dagsläget prioriterar vi nya studenter som saknar boende.

  • Projekt utemiljö och dränering

    2018-06-18
    Holmgatan 9

    På Holmgatan 9 genomförs ett utemiljö- och dräneringprojekt. Projektet är en del av Karlskronahems löpande underhållsarbete.

    Grävarbeten och omdragning av rör
    Marken mot Holmgatan grävs upp men samtliga hyresgäster kommer att nå någon av sina entréer. Vi kommer att byta dräneringsrör samt säkerställa att fukt inte kommer in i grunden.

    Start: v. 24

    Vi hoppas att du har överseende med att det under dagtid kan bli en del oljud.

    Ny utemiljö
    I samband med projektet uppdateras utemiljön mot Holmgatan.

  • Nytt lås och taggar samt nya brevlådor

    2018-06-01
    Stärkelsevägen 1

    Du kommer inom kort få ett nytt lås till din lägenhet och nya taggar till entréer och tvättstugor. Även du som hyr lokal kommer att få ett nytt lås. Vi kommer också att montera nya brevlådor vid entrén, där du kommer att få din post.

    Du kommer att boka din tvättid med ett nytt bokningssystem, som fungerar på samma sätt som ditt gamla.

    Hur får jag nycklar och tagg?
    Karlskronahem finnas på plats i tvättstugan:
    tisdag, 12 juni, kl. 15.00–18.00.

    Under denna tid kan du kvittera ut dina nya nycklar och taggar. Vi kommer också att vara på plats för att förevisa bokningssystemet till tvättstugorna.

    Glöm ej legitimation
    Glöm inte att kontraktsinnehavaren ska ta med legitimation. Ombud ska ta med fullmakt. 

    När byts låset i min dörr?
    Vår entreprenör Creab byter låset i din lägenhetsdörr 25-26 juni

    Creab kommer att behöva öppna din dörr med huvudnyckel för att kunna utföra låsbytet. Skulle du vilja vara hemma, om du har husdjur, eller annan information går det bra att kontakta Nisse på Creab: 0738-56 37 10.

    Vad gör jag med den gamla nyckeln? Bovärden kommer att sätta en låda i ditt cykelrum, där kan du lägga dina gamla nycklar och taggar i efter låsbytet.

    Viktigt
    Tänk på att ta med din nya nyckel och tagg när du lämnar lägenheten från den 25 juni, så du kommer in efter låsbytet. Skulle du bli utelåst kan Avarn Security låsa upp, denna kostnad får du stå för.

    Datum att lägga på minnet
    12 juni, kl. 15:00-18:00, nyckelutlämning och information tvättbokning
    25 juni, start låsbyte

    Har du några övriga frågor?
    Undrar du över något, tveka inte att kontakta din bovärd eller vår servicechef
    stefan.bovard@karlskronahem.se eller
    peter.rasmusen@karlskronahem.se

  • Förändring av posthantering på din adress

    2018-06-01
    Stärkelsevägen 1

    Inom kort förändrar vi posthanteringen på din adress. Vi kommer att installera en fastighetsbox i entrén. Vi har valt ”Din Box”, en snygg postbox med högsta säkerhetsklass.

    Hur kommer det att fungera?
    Varje lägenhet får ett eget postfack med tre nycklar.

    Morgontidningen kommer fortsättningsvis att bäras upp till din dörr. 

    Kan jag få dispens?
    Äldre personer över 80 år, eller personer med rörelsehinder eller sjukdom, har möjlighet att få dispens så att brevbäraren även i fortsättningen levererar posten till dörren. Ansökan sker hos posten, Kundservice på tfn: 0771-33 33 10.

    Vad är Servicebox?
    Det kommer att finnas minst en servicebox på din adress. Denna fungerar som ett utlämningsställe, där du själv kan hämta din större brevförsändelse.

    När brevbäraren har en försändelse som inte får plats i ditt postfack, lägger han/hon en märkt nyckel till serviceboxen i ditt fack, med denna kan du hämta din försändelse som ligger i serviceboxen.

    När du tagit din försändelse låser du serviceboxen och kastar in nyckeln i inkastet på serviceboxen.  

    När kommer förändringen att träda i kraft?
    När allt arbete är klart ska Posten besiktiga och godkänna installationen. När allt är godkänt och nycklar utlämnade träder förändringen i kraft.

     

  • Underhåll av loftgångar

    2018-05-25
    Holmgatan 14

    Under veckorna 22-25 utför JSB, på uppdrag av Karlskronahem, underhållsarbeten på loftgångarna. Sprucken betong skall bilas bort och ersättas med ny. Målningsarbeten kommer utföras på över- och undersida samt pelare och räcken. Även entrédörrarna till loftgångarna kommer att oljas.

    Viss tid kan det vara begränsad framkomlighet men då meddelar målaren detta. 

    För frågor gällande underhållet kontakta:
    Marcus Holst, JSB, 0706-569694
    Entreprenör: JSB AB

  • Förändring av posthantering

    2018-05-22
    Näktergalsvägen 4, 6, 8

    Inom kort förändras posthanteringen på Näktergalsvägen 4, 6 och 8. En fastighetsbox har installerats i entrén. Vi har valt ”Din Box”, som är en snygg postbox med högsta säkerhetsklass.

    Hur kommer det att fungera?
    Varje lägenhet får ett eget postfack med tre nycklar. Du kommer att få dina nycklar i brevlådan ca 1 vecka innan boxarna tas i drift, tillsammans med ett nyckelkvitto. Morgontidningen kommer fortsättningsvis att bäras upp till din dörr.

    Kan jag få dispens?
    Äldre personer över 80 år, eller personer med rörelsehinder eller sjukdom, har möjlighet att få dispens så att brevbäraren även i fortsättningen levererar posten till dörren.

    Ansökan sker hos posten, Kundservice på tfn: 0771-33 33 10.

    Vad är Servicebox?
    Det kommer att finnas minst en servicebox på din adress. Denna fungerar som ett utlämningsställe, där du själv kan hämta din större brevförsändelse.

    När brevbäraren har en försändelse som inte får plats i ditt postfack, lägger han/hon en märkt nyckel till serviceboxen i ditt fack, med denna kan du hämta din försändelse som ligger i serviceboxen.

    När du tagit din försändelse låser du serviceboxen och kastar in nyckeln i inkastet på serviceboxen.  

    När kommer förändringen att träda i kraft?
    När allt arbete är klart ska Posten besiktiga och godkänna installationen. När allt är godkänt och nycklar utlämnade träder förändringen i kraft.

    Har ni några övriga frågor?
    Undrar du över något, tveka inte att kontakta servicechef Peter Rasmusen, telefon 0455-30 49 28, eller peter.rasmusen@karlskronahem.se

     

    CHANGE IN MAIL SERVICE AT NÄKTERGALSVÄGEN
    Shortly we will change the handling of the mail at Näktergalsvägen 4, 6 och 8. New mail boxes are installed at the entrances. We have chosen “Din Box”, a stylish mailbox with the highest security.

    How will it work?
    Each apartment will have its own mailbox with three keys. You will get your keys approx. 1 week before the boxes are in use.

    The morning newspaper will still be carried to your door.

    Can I get dispensation?
    Older people over 80 or people with disabilities or illness are able to get a dispensation so that the letter carriers will deliver the post to your door.

    Apply for this at customer service phone: 0771-33 33 10,

    Service box.
    We will also install a service box, this works like a drop box for your big packages; here you can pick up your packages yourself. The mailman will put a key in your box when you have a big package; this key works in the service box, you just pick up your package and put the key back in the service box when you are done.

    When will the change take effect?
    After the work is done, the post office will inspect and approve the installation. When everything is approved and keys handed out the change will take effect.

    Do you have any questions?
    Do you have any questions do not hesitate to contact our service manager Peter Rasmusen telephone 0455-30 49 28 or at email peter.rasmusen@karlskronahem.se

  • Förändring av posthantering

    2018-05-21
    Valhallavägen

    Inom kort förändras posthanteringen på Valhallavägen. En fastighetsbox har installerats i entrén. Vi har valt ”Din Box”, som är en snygg postbox med högsta säkerhetsklass.

    Hur kommer det att fungera?
    Varje lägenhet får ett eget postfack med tre nycklar. Du kommer att få dina nycklar i brevlådan ca 1 vecka innan boxarna tas i drift, tillsammans med ett nyckelkvitto. Morgontidningen kommer fortsättningsvis att bäras upp till din dörr.

    Kan jag få dispens?
    Äldre personer över 80 år, eller personer med rörelsehinder eller sjukdom, har möjlighet att få dispens så att brevbäraren även i fortsättningen levererar posten till dörren.

    Ansökan sker hos posten, Kundservice på tfn: 0771-33 33 10.

    Vad är Servicebox?
    Det kommer att finnas minst en servicebox på din adress. Denna fungerar som ett utlämningsställe, där du själv kan hämta din större brevförsändelse.

    När brevbäraren har en försändelse som inte får plats i ditt postfack, lägger han/hon en märkt nyckel till serviceboxen i ditt fack, med denna kan du hämta din försändelse som ligger i serviceboxen.

    När du tagit din försändelse låser du serviceboxen och kastar in nyckeln i inkastet på serviceboxen.  

    När kommer förändringen att träda i kraft?
    När allt arbete är klart ska Posten besiktiga och godkänna installationen. När allt är godkänt och nycklar utlämnade träder förändringen i kraft.

    Har ni några övriga frågor?
    Undrar du över något, tveka inte att kontakta servicechef Peter Rasmusen, telefon 0455-30 49 28, eller peter.rasmusen@karlskronahem.se

     

    Change in mail service at Valhallavägen
    Shortly we will change the handling of the mail at Valhallavägen. New mail boxes are installed at the entrances. We have chosen “Din Box”, a stylish mailbox with the highest security.

    How will it work?
    Each apartment will have its own mailbox with three keys. You will get your keys approx. 1 week before the boxes are in use.

    The morning newspaper will still be carried to your door.

    Can I get dispensation?
    Older people over 80 or people with disabilities or illness are able to get a dispensation so that the letter carriers will deliver the post to your door.

    Apply for this at customer service phone: 0771-33 33 10,

    Service box.
    We will also install a service box, this works like a drop box for your big packages; here you can pick up your packages yourself. The mailman will put a key in your box when you have a big package; this key works in the service box, you just pick up your package and put the key back in the service box when you are done.

    When will the change take effect?
    After the work is done, the post office will inspect and approve the installation. When everything is approved and keys handed out the change will take effect.

    Do you have any questions?
    Do you have any questions do not hesitate to contact our service manager Peter Rasmusen telephone 0455-30 49 28 or at email peter.rasmusen@karlskronahem.se

  • Nytt passage och tvättbokningssytem

    2018-04-03
    Gyllenstjärnas väg 15

    Karlskronahem installerar nytt passage och tvättbokningssystem på Gyllenstjärnas väg 15.
    Alla hyresgäster får elektronisk nyckel (tagg) till entréer och tvättbokning. Lägenhetsnycklarna kommer inte att fungera till dörrar in i fastigheten efter att systemet är driftsatt. Istället för nycklar använder du din tagg.

    Taggar
    Du kommer att få 4 taggar totalt varav:
    2 huvud-tagg (vit+röd) som fungerar till alla entréer och till tvättbokningen
    2 entré-tagg (gul+grön) som fungerar till entrén.

    Hur får jag mina taggar?
    Karlskronahem finns på plats utanför tvättstugan, torsdag den 12/4 mellan kl. 16-18.
    Under denna tid kan du kvittera ut dina nya taggar.
    Glöm inte att kontraktsinnehavaren ska ta med legitimation. Ombud ska ta med fullmakt.

    Kan du inte hämta dina taggar på föreslagen tid, går det bra att hämta dem på Karlskronahems kontor Norra Smedjegatan 12, mellan 9/4 till 11/4. Se öppettider under kontakt på Karlskronahem.se

    Hur fungerar tvättbokningen?
    Entreprenören kommer vara på plats för att förevisa bokningssystemet till tvättstugorna.

    Dina aktuella bokningar förs över till det nya systemet 12/4, därefter använder du det nya.

    Förändringar
    I samband med införandet av elektronisk bokning ändras antal tvätt-pass per dag till tre pass, och du får tillgång till fem pass per månad.

    Vi monterar även ett nytt torkskåp som ersätter det gamla torkrummet.

    Datum att lägga på minnet
    12 april kl. 16-18 (utlämning av taggar).

    Do you have any questions?
    Do you have any questions do not hesitate to contact your caretaker or service manager Peter Rasmusen
    telephone 0455-30 49 28
    email peter.rasmusen@karlskronahem.se

  • Återvinningsstation tas bort pga nybyggnation

    2018-03-15
    Pantarholmen

    I och med byggnationen av nya lägenheter på Pantarholmen (HSB) kommer återvinningsstationen på Pantarholmen tas bort. Detta sker den 31/3.

    I nuläget finns det ingen ny plats utan boende hänvisas till Långö eller Preem Blå Port.

    Har du frågor eller synpunkter kontakta FTI (Förpacknings och Tidningsinsamlingen) som äger dessa återvinningsstationer. Affärsverken ansvarar endast för tömning och städning.

    Telefonnummer dit är 0200-88 03 11 eller www.ftiab.se.

  • Ombyggnation Minervavägen

    2017-11-20
    Minervavägen 22A och 22B

    Den planerade ombyggnationen av Minervavägen 22A och 22B innebär att du som bor här idag inte kan bo kvar under byggperioden, då husen förvandlas till en byggarbetsplats. Under byggperioden erbjuder Karlskronahem dig ett ersättningsboende.
    De ersättningsboenden som erbjuds är i första hand lägenheter på Minervavägen som ej är under ombyggnation, i andra hand studentboenden på Östra Prinsgatan/Rosenfeldtskolan och Bredagatan (båda på Trossö) och i sista hand studentlägenhet på Polhemsgatan på Galgamarken.
    Du kan också välja att ordna ditt eget boende.

    Husen byggs om i två etapper. Vi börjar med Minervavägen 22A och när det är färdigt går vi vidare med Minervavägen 22B.
    Nedan har vi samlat frågor som på olika sätt berör dig som bor i husen och ombyggnationen. Här uppdaterar vi löpande med ny information.

    Har du frågor kontakta oss gärna på student@karlskronahem.se

    Frågor och svar samt sammanställning av informationsmöten
    Under projektets gång har Karlskronahem genomfört informationsmöten för de studenterna som berörs av ombyggnationen. Här hittar du frågor och svar från mötena.

    Frågor från mötet 29 januari 2018

    När planeras flytt till A-huset (både för mig som ska flytta tillbaka och för mig som ska evakueras från B-huset)?
    Planerad flytt av till A-huset är v.13-14 & 16. När detta sker kommer det fortsatt pågå arbete på våning 3 i hus A.

    När kommer mer specifik info kring flytten?
    Vi återkommer med detaljer inför flytten i v.10


    När kan man flytta tillbaka till hus B.
    Vi vet i dagsläget inte när återflytten till B-hus blir, troligen jan-19.

    Påverkas hyran för min befintliga lägenhet?
    Det kommer en ny hyra (gäller troligtvis från from 180401). Mer info kommer med hyresavin med det handlar om en sänkning.

    Kan jag som evakueras från A-huset till B-huset, skriva över mitt kontrakt till A-huset?
    Ja 

    När kan man flytta in i de nya lägenheterna (plan 3)?
    Hus A troligen 180901. Kan ej ge definitivt svar ännu. Hyresförhandlingar pågår.

    När ska förråden vara tömda?
    Du som har förråd 70-110 i B-huset måste vara tömda senast 1 mars (v.9). Övriga töms vid evakueringen. Nya förråd blir i er nuvarande bostad i nischen vid garderoben. Installation och vad ni måste förbereda meddelas av byggaren Blekinge Rot.

    Kan man avvakta med garderobslösningen i sin lägenhet?
    Nej

    Hur fungerar det med möblerna?
    Vi kommer ta bort möblerna och hyra ut rummen omöblerade (det innebär att ett möbeltillägg som finns i hyran tas bort). Om du vill behålla möblerna får du det utan kostnad.

    Blir de befintliga lägenheterna uppfräschade? Görs något mer än garderober?
    Inte i samband med byggprojektet, det är sedvanligt underhåll som vi kan titta på individuellt med din bovärd.

    Hur stora blir de nya lägenheterna?
    Ca 18 m2. Skiss kommer att läggas upp när den är klar.

    När måste våra cyklar i skyddsrummet flyttas ut?
    Det blir senare i projektet. Info kommer i god tid innan.

    Jag vill kunna låsa in min cykel. Hur fungerar det sedan?
    Vi har ingen ritning klar över det ännu.

    Finns det ingen möjlighet att bo kvar i B huset under påbyggnaden?
    Nej, det handlar om säkerhet.

    Hur ser de nya pentryna ut?
    Återkommer när ritning är klar

    Behöver vi flyttstäda?
    Nej. Endast frosta av kyl/frys och tömma sopor mm

    Kan man få visning av de nya lägenheterna?
    Troligen i början av sommaren men det får vi återkomma om.

    Kan vi få gemensamhetsköken uppfräschade?
    Det tittar vår förvaltare på.

    Flera mikrovågsugnar är trasiga i köken. Kommer detta att fixas?
    Ja

    Information 20 december 2017

    Den 1 december påbörjade Blekinge Rot påbyggnad av hus A genom att demontera tak och inventera konstruktionen av huset. Alla studenter i A-huset har flyttat till nytt boende och vi är glada att alla fick det boende man främst önskat.

    Önskemål kring boende för dig som bor i hus B - senast 15 januari
    Nu är det dags att börja planera flytten av dig som bor i hus B. Det innebär att du som har gällande kontrakt i A-huset, flyttar tillbaka till ditt ordinarie rum, när vi fått besked om tidplanen för det.

    Alternativa evakueringsadresser är:
    - Minervavägen A-huset
    - Bredgatan på Trossö
    - Östra Prinsgatan på Trossö

    Vissa har redan skickat in önskemål men det saknas fortfarande information från många av er. Vi behöver ditt önskemål senast 15 januari 2018.
    Skicka önskemål till student@karlskronahem.se

    - namn
    - nuvarande rumsnummer
    - mailadress
    - telefon
    - information om du fixar eget boende under evakueringstiden
    - vart du önskar flytta till prio 1,2,3,
    - om du vill/kan tänka dig att dela boende med någon
    - använder du ditt förråd idag
    - övrigt, något vi behöver veta

     

    Frågor från mötet 12 september 2017 

    När vet jag vad jag får för boende?
    Under vecka 39 och 40 börjar vi ringa runt till de som har bott längst på Minervavägen. Då erbjuds man ett boendealternativ och efter det sätter vi en plan för flytt, nycklar, städ etc.

    Kommer alla att få det ersättningsboende man önskar?
    Vi kan inte garantera det men önskningar är relativt jämnt spridda över de olika boendena och vår förhoppning är de allra flesta får det man önskar.

    När kan jag börja flytta?
    Så snabbt vi fått ett ja (i samband med de individuella samtalen) kan vi sätta igång med flyttprocessen för den personen.

    Var hämtar man flyttkartonger?
    De lämnas vid entrén.

    Plan för byggnation
    Projekteringen (planering av ombyggnationen) pågår till slutet av november. Under november etablerar sig byggaren på plats och från 1 december går man in i huset.
    Del ett i byggnationen är att i fyra olika etapper sätta upp ett ”tält” över huset (två etapper på varje hus) för att kunna arbeta på befintliga vindar/tak. När man är färdig med en del (tar cirka 1-1,5 månad) flyttas ”tältet” vidare till nästa del. När takdelen är klar börjar man med det invändiga arbetet.
    En anslagstavla kommer att sättas upp där byggaren löpande informerar om vad som är på gång på bygget.

    När är förväntad utflytt ur hus A?
    Alla måste vara utflyttade till 1 december.

    När är förväntad utflytt ur hus B?
    Vår gissning är mars-april 2018. Mer information kommer längre fram.

    Arbetstider och buller
    Byggarna arbetar kl. 7-16
    Då byggnaden är i trä, och inte i betong. kommer bullret inte vara så kraftigt. Men det är självklart individuellt hur man uppfattar störningsgraden.

    Var kommer byggbodarna att stå?
    På innegården eller eventuellt använda två tomma lägenheter som ”byggbodar” (ej av de evakuerade).

    Hur många kommer att jobba på bygget?
    Cirka 10-12 personer.

    Kommer det att finnas kvar en gemsamhetslokal efter ombyggnationen?
    Det kommer att bli någon form av gemensamhetslokal men inte på samma sätt som nu. Nuvarande gemensahetslokaler berörs av byggnationen.

    Adressändring/post
    Om du flyttar tillfälligt, d.v.s. om du väljer att flytta till ett evakueringsboende ändrar du inte din adress. Posten hämtar du på Minervavägen, troligtvis i eller bredvid cykelrummet.
    Flyttar du däremot permanent till en ny lägenhet, och skriver ett nytt kontrakt, gör du en adressändring.

    Har Karlskornahem juridisk rätt att genomföra förändringar av förråd,/boendeyta /fönster?
    Som hyresgäst får du ta ställning till det nya upplägget och den nya (lägre) hyran genom att godkänna en villkorsändring.

    Hur blir det för mig som har mitt fönster på gaveln (mot länken?)
    Det fönstret kommer att försvinna. Det innebär att vi kommer att behöva vara i ditt rum och göra vissa arbeten. Vi kommer att ta kontakt med dig kring detta.

    Möbler
    Karlskronahem har ambitionen att inte längre att ha rummen möblerade.
    Vill du behålla möblerna får du dem av oss. Vill du inte ha kvar dem tar vi hand om dem i samband med att du flyttar till evakueringsboendet.

    Kan man bestämma sig under evakueringsperioden att man vill bo kvar i sitt ersättningsboende?
    Ja, önskar man bo kvar behöver Karlskronahem veta detta senast tre månader in i boendeperioden.

    Behöver man tömma cykelhuset på cykeln?
    Beror på hur vi gör med postboxen. Vi vet ej i nuläget.

    Hur blir det med förråden?
    I de befintliga rummen finns det en nisch som är möjligt att bygga om till förråd. Förslag är att sätta in två 60-garderober från vägg till tak.
    I de nya lägenheterna bygger man samtliga förråd i ett separat rum.

    Hur påverkas hyran om det blir förråd i rummet och mindre bostadsyta?
    I och med att det blir mindre förråd och mindre boyta innebär det en lägre hyra. Detta förhandlas med Hyresgästföreningen.

    Busskort?
    Får jag ett busskort om jag får ersättningsboende utanför campus?
    Vi kollar samarbeten med Blekingetrafiken.

    Hur fungerar det med bredband vid delat boende?
    På vissa ställen, där det bara finns en port, får man dela. Vi tittar på detta i de individuella samtalen

    Finns det möjlighet att gå på en visning av ett ersättningsboende?
    Nej, men ritningar kan ges över de flesta rummen.

    Hur kommer de nya lägenheterna att fördelas.? Har vi som redan bor här förtur?
    Publiceras som ”vanligt” på karlskronahem.se.  I nuläget planerar vi inte för någon förut.

    Framtida information
    Vi kommunicerar cirka en gång i månaden, då vi fått nya info från byggmötena. Främst kommer informationen via din mail samt läggs ut på vår hemsida. Byggaren kommer också ha en anslagstavla på Minervavägen där de informerar löpande.

    Frågor från mötet 27 maj, 2017

    Kan jag bo kvar under ombyggnationen?
    Tyvärr kan du inte bo kvar under ombyggnationen då husen förvandlas till en byggarbetsplats. Det innebär att ventilation, el med mera ej fungerar. Rummen är då inte tillåtna, enligt lag, att användas som boende.

    När behöver jag flytta ut och när kan jag flytta in?
    Byggstart planeras till oktober - november 2017 (tidigare augusti) och då kan samtliga hyresgäster bo kvar i sina rum.

    Till 1 december 2017 behöver du som bor i hus 22A flytta ut.
    OBS. Denna tid var tidigare 1 januari.

    30 april 2018 kan du som bor i hus 22A flytta tillbaka (denna tid kan komma att uppdateras).

    Tidigare fanns datum för in- och utflytt för 22B, som vi valt att ta bort, då tidplanen var preliminär och vi i nuläget diskuterar med byggare kring detta.

    Var ska jag bo under byggtiden?
    Karlskronahem erbjuder dig ett ersättningsboende (bor du möblerat blir även ersättningsboendet möblerat) under den tid du inte har möjlighet att bo i din nuvarande lägenhet. Då betalar du din nuvarande hyra eller om det nya boendet har lägre hyra, betalar du den lägre hyran.

    Vad blir hyran?
    Du betalar den hyra som ditt vanliga boende kostar om du erbjuds ett ersättningsboende som kostar mer eller lika mycket som det idag betalar. Är hyran på ditt ersättningsboendet lägre än det du betalar idag, betalar du självklart den lägre hyran. 

    Du kan också ordna ditt eget boende under tiden och betalar då ingen hyra till Karlskronahem.
    Du är dock självklart välkommen tillbaka till ditt boende på Minerva trots att du väljer annan hyresvärd efter evakueringsperioden.

    Vill du säga upp dig under tiden du är evakuerad, oavsett om det är till en bostad hos oss eller annan värd erbjuds du att göra det utan uppsägningstid.

    Var finns ersättningsboendena?
    I första hand erbjuds du ett rum i det hus som inte renoveras på Minervavägen.
    Tänk dock på att det under cirka 12 månader är en byggarbetsplats dagtid.

    I andra hand erbjuds du boende på Bredgatan eller Rosenfeldtskolan (Östra Prinsgatan 15-17)
    Dessa två adresser ligger på Trossö.
    Bredgatan är enskilda rum, du delar endast gemensamhetskök.
    Läs mer om Bredgatan.

    Östra Prinsgatan 15-17 (Rosenfeldtsskolan) erbjuder både enskilda rum och delat rum.
    Läs mer om Östra Prinsgatan 15-17. 


    I sista hand erbjuds du boende på Polhemsgatan och Galgamarken.
    Dessa två adresser ligger på Galgamarken, nära campus, båda är dock delat boende, dock lägre i hyra.
    Polhemsgatan.

    Läs mer om Polhemsgatan.

    Läs mer om Galgamarken.

    Hur får jag ett ersättningsboende?
    Hör av dig till Karlskronahem senast den 8 september 2017 (gärna tidigare) på student@karlskronahem.se och meddela om du är intresserad av ett ersättningsboende eller om du ordnar ditt eget boende.

    Behöver jag flytta mina möbler?
    Nej, de kan stå kvar under ombyggnationen. Men du måste tömma ditt förråd.

    Kan jag ha kvar mina saker i mitt förråd?
    Nej, dessa måste tömmas då de byggs om till studentrum.

    Om jag vill bo kvar i mitt ersättningsboende, är det möjligt?
    Ja, du få skriva över ditt ordinarie kontrakt på detta boende (så länge ditt ersättningsboende är ett studentboende).

    Hur gör jag om jag vill fixa mitt eget boende?
    Hör av dig tillKarlskronahem och meddela att du avser att ordna ditt eget boende senast den 8 september 2017.

    Bredband
    Bredband kommer även att finnas i ersättningsboendet.

    Hemförsäkring
    Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid ett kortare annat boende. I de flesta fall omfattas du av hemförsäkring under en kortare period på annat boende.

    Hur kommer min post att fungerar när jag bor i ersättningsboende.
    Postlådan kommer att flyttas till utsidan på miljörummet på Minervavägen.

    Om jag bor möblerat, är även mitt ersättningsboende möblerat?
    Ja. Får du ett ersättningsboende som är omöblerat, möblerar Karlskronahem upp det i samma standard som du idag har på Minervavägen.

    Jag har en bra idé!
    Trevligt! Du vet bäst hur vi kan få detta att funka så bra som möjligt för dig. Hör av dig till student@karlskronahem.se

  • Ansökan om rivningslov för garage

    2017-11-04
    Landsvägsgatan/Långgatan

    På Pantarholmen planerar Karlskronahem för nybyggnation av hyresrätter på fastigheten Barken (adress Landsvägsgatan/Långgatan). I nuläget finns där ett garage där p-plats och garageplats kan hyras.

    Karlskronahem skickar innan sommaren in ett rivningslov för garaget. Det kommer att dröja innan rivning sker men vi vill i tidigt skede informera om att ansökan om rivningslov är inskickat.

    Uppsägningstiden från Karlskronahems sida för garageplats är nio månader.
    Uppsägningstid för parkeringsplats regleras individuellt och information om den finns på kontraktet för p-platsen.
    Inför en kommande rivning går vi i god tid ut med ytterligare information till dig som hyr p-plats/garageplats.